DC-3 varianten

DC staat voor Douglas Commercial.

De DC-1 was een prototype, er is er maar één van gebouwd.

De DC-2 is z'n aangepaste opvolger, hier zijn er wel een aantal van gebouwd, eentje daarvan, de "Uiver" is te bekijken in het Aviodrome in Lelystad. De DC-2 lijkt op de DC-3 maar heeft een paar duidelijke verschillen. Het "lijf" van het vliegtuig is veel vierkanter en het staartroer is ook anders.

Van de DC-3 zijn er enorm veel gebouwd in een grote hoeveelheid varianten. Om alle varianten toch in één vakje te kunnen plaatsen, vind ik de naam "Dakota" doeltreffend om een DC-3-achtige te archieveren.

Vóór de 2e wereldoorlog hebben Japan en de USSR een licentie verkregen om hun eigen DC-3 versies te bouwen; de Japanse "Showa L2D" en de "Lisunov Li-2" uit de USSR.



Basler BT-67 van de Policia Nacional in Colombia (2018)

Basler BT-67

In 1990 is er begonnen met de productie van een nieuwe variatie op de DC3. (of met de aanpassing van bestaande DC-3's, dat is me nog niet duidelijk)

Uiterlijk verschil: langere neuskegel, rechthoekige vleugeleindes en de motoren zien er anders uit dan die van de oude Dakota's.

De motoren, "turboprops" geven het vliegtuig nog betere start eigenschappen maar het mooie Dakota-geluid is daarmee wel verleden tijd.

De lengte van een oude DC-3 is 19,65m, de BT-67 20,65m, waarschijnlijk de neuskegel.

wikipedia.org