El Acordeón Vallenato

Corona III
Hohner Corona III

 

Hohner

Corona III
Mijn Corona III R

Barbudo
Acordeonero in opleiding: Eddy Orion

Vallenato spreek je uit als Bajenato.  

De basis van de Colombiaanse Vallenato muziek is de Hohner Corona III, in het spaans heet dit instrument een "acordeón". Op deze site zal ik de benaming "de accordeon" gebruiken.

Veel mensen zullen het met die benaming niet eens zijn, bekijk de complicaties:

Benamingen voor deze accordeon

Sinds 20 december 2003 ben ik de trotse bezitter van een Corona III R. Die R staat voor register, daarmee kan ik het geluid beperken van één enkele "mondharmonika" tot "alle registers open", waarbij alle drie de "harmonika's" schallen. Vooral de eerste stand zullen mijn buren zeer waarderen :-)

Het is een instrument waar je van moet houden om hem te kunnen bespelen, de logica zit veel dieper dan bij de accordeons met pianotoetsen. Het feit dat dezelfde toets duwend een andere toon produceert dan trekkend is vooral in het begin zenuwtergend. Als je de juiste liedjes probeert te spelen zal je op een gegeven moment merken dat trekharmonika's zich zeer goed lenen voor bepaalde muzieksoorten. Om op dezelfde manier op een pianotoetsaccordeon te spelen moet je zo goed als virtuoos zijn. Daarentegen zijn er ook stukken muziek die vrijwel onmogelijk op een trekharmonika te spelen zijn, terwijl het op een pianotoetsaccordeon goed te doen is. Vooral het transponeren (moduleren voor de gitaristen, red.), wat op pianotoetsen al niet zo makkelijk is, is op een knopaccordeon soms zelfs onmogelijk.

De Hohnerfabriek staat in Duitsland en deze accordeon is dan ook een Duits instrument. Aan het eind van de achtiende eeuw is dit instrument op de noordkust van Colombia aangekomen. Colombia heeft altijd al goede banden met Duitsland gehad. De Colombianen hebben echter gemiddeld wat hogere stemmen dan de Duitsers en men is in Colombia dan ook het instrument gaan verstemmen. Het verstemmen werd gerealiseerd door de "tongen" wat in te korten. Iedere kleine onregelmatigheid resulteerd in een verschil in toonhoogte waardoor deze handaangepaste accordeons ook niet meer strak gestemd waren maar nogal zweverig. Dit is dan ook de oorzaak van het authentieke Vallenato-geluid.

De authentieke Corona III is gestemd in G-C-F (Sol Do Fa), de meeste Vallenato accordeons zijn gestemd in Bb-Eb-Ab (Si bemol, Mi bemol, La bemol), de "cinco letras" oftewel de "vijf letters" naar de Duitse vijf letterige benaming B-Eb-Ab
In Duitsland zijn tegenwoordig Corona III's te krijgen in G-C-F, A-D-G en Bb-Eb-Ab
Ook een F-Bb-Eb ben ik tegengekomen. Als je op Duitse sites kijkt kom je de stemming B-Eb-Ab tegen. B is in het Duits onze toon Bb, de H is in het Duits onze toon B...
Als je wilt weten in welke tonen een Hohner Corona gestemd is, kijk dan hier